CDA pleit voor duidelijke keuzes en betere verkeersveiligheid bij Oost-West verbinding
Tijdens de commissievergadering over de Oost-West verbinding sprak het CDA Boekel-Venhorst zich vol overtuiging uit over het belang van korte lijnen met inwoners, heldere keuzes, en optimale verkeersveiligheid. “Wij zijn trots op de betrokkenheid van onze inwoners en hoe laagdrempelig het contact tussen de gemeente en de gemeenschap is,” aldus CDA-raadslid Harm de Bruin. “Dit is een voordeel dat niet elke gemeente kent, en wij zijn dankbaar voor de inzet van verenigingen en buurtbewoners. Jullie stem maakt het verschil!” De Bruin benadrukt het belang van proactieve communicatie met belanghebbenden. “We hebben vandaag insprekers gehoord die namens zichzelf, hele buurten of de sportverenigingen spreken. Het college zou deze groepen proactief moeten meenemen bij het vervolg.”
Kiezen voor Variant A1: verantwoordelijkheid voor heel Boekel
De Bruin sprak uit dat het CDA achter variant A1 staat voor de nieuwe ontsluitingsweg, zij het met aanpassingen. “Ons standpunt voor variant A1 is een bewuste keuze voor Boekel op de lange termijn. Zonder deze ontsluitingsweg tussen Lage Schoense en De Driedaagse zal de verkeersdruk blijven toenemen, vooral in bestaande knelpunten op Bovenstehuis, Gewandhuis en de Beatrixlaan waar de verkeersveiligheid van schoolgaande kinderen onder druk staat,” stelt De Bruin. Het CDA kiest ervoor om de pijn te verdelen. Wel pleit het CDA ervoor om het zoekgebied van die ontsluitingsweg te verbreden, zodat groen zoveel mogelijk gespaard kan worden.
Volgens het CDA zou het uitstellen van een besluit de woningbouw in het nieuwbouwplan De Burgt fase 2 vertragen, iets wat de partij koste wat kost wil vermijden. “Het CDA wil jonge gezinnen en nieuwe inwoners niet teleurstellen; het is tijd om door te pakken,” aldus De Bruin.
Verkeersveiligheid als prioriteit, zeker richting de sportvelden
Een belangrijk punt voor het CDA blijft de verkeersveiligheid rondom de sportvelden en de Waterval. “De Waterval krijgt straks dagelijks 2.800 voertuigen te verwerken. Om dit veilig en efficiënt te houden, pleiten wij voor een tracé dat om de sportparken heen gaat,” zegt De Bruin. Het CDA uitte teleurstelling dat in het raadsvoorstel enkel de nadelen van deze optie worden besproken. “Veiligheid voor onze kinderen en kwetsbare inwoners moet vooropstaan. De allerjongste sportende kinderen steken in de spits de Waterval over. Enkel een vluchtheuvel is voor ons geen duurzame oplossing; wij zien meer in een fietsstraat die fietsers centraal stelt en de doorstroming veilig houdt.”
Het CDA blijft zich inzetten voor heldere communicatie en constructieve samenwerking. “Laten we samen zorgen voor een bereikbaar en veilig Boekel, waarin we verantwoorde keuzes maken voor de toekomst,” besluit De Bruin.